פיתוח קול

Voice Coaching

פיתוח קול בראש ובראשונה הוא אימון קולי לשיפור היכולת הקולית. קיימות טכניקות שונות לפיתוח הקול והן נועדו להרחיב את מנעד קולו של הזמר ואת איכות הקול. פיתוח קול מסייע בתחזוקה נכונה ומונע שחיקה של מיתרי הקול בעת השירה או הדיבור.

הטכניקה שנלמד בשיעור, בסופו של דבר די זהה בין מורה למורה, אני מאמין שאמפתיה, הקשבה והכלה, משיגים תוצאות טובות יותר בהתייחס לחששות ולביקורת העצמית עימה מגיעים התלמידים לשיעור.
שיעור פיתוח קול מתקיים פעם בשבוע, מה שמצריך מכם להמשיך ולהתאמן במהלך השבוע בימים ובשעות שהגדרנו יחד.

מה נלמד בשיעורי פיתוח קול?

חימום קולי
חימום הקול מאוד חשוב ואף קריטי לפני שמתחילים להשתמש במיתרי הקול. תחשבו מה יקרה, אם תלכו לחדר כושר ותתחילו ישר להרים משקולות ללא כל חימום - השרירים יכאבו והתכווצו וכך בדיוק קורה בפיתוח קול. במידה ולא נחמם את מיתרי הקול לפני שנתחיל לשיר, נוביל לקול צרוד, נפיק צליל ״חלול״ ללא בשר, ובעיקר, לא נוכל להחזיק שיר מתחילתו ועד סופו.
נשימות
נשימה היא המפתח להכל! ברגע שלומדים לנשום נכון במהלך השירה, הלחץ ממיתרי הקול יורד, מרגישים פחות מאמץ ומצליחים לשיר משפטים שלמים. לנשום נכון זה לקחת שליטה על הנשימה, אתם מחליטים מתי לנשום ואיך לחלק את האוויר נכון במהלך המשפט. אני מאמין שכל מי שמתעניין בתחום פיתוח הקול, שמע ששירה נכונה היא ״מהבטן״ . אז לא באמת שרים מהבטן, אלא נעזרים בסרעפת על מנת להגדיל את כמות האוויר הנכנס ושליטה בהוצאת האוויר בזמן שירה/דיבור .
תמיכה והפקת צליל
התמיכה היא בעצם שילוב של כיווץ ריצפת האגן(שרירים טבעתיים) וכיווץ הסרעפת בצורה מבוקרת. בשיעור נלמד להפיק את הצליל מתיבת התהודה וכן לתמוך בצליל באמצעות הסרעפת ונעילת רצפת האגן באופן מבוקר ומודע.
יציבה
כמה פעמים ראיתם זמרים מרימים את הראש למעלה, מושכים את הכתפיים חזק למעלה וכל זה על מנת לנסות ולהצליח להגיע לאותו צליל גבוה - כל אלה הם הרגלים מגונים שרק יוצרים את ההפך. היציבה שלנו היא בעצם צורת העמידה של הגוף מעל הקרקע, זווית הסנטר אל מול החזה וכן זווית הכתפיים - כל אלה יוצרים שחרור של הגוף ומתן זרימה של הצליל היישר אל תיבת התהודה.
הגשת שיר
ברגע ששרים עם טכניקה נכונה באופן טבעי, השלב הבא הוא ללמוד להגיש את הטקסט אותו אנו שרים בצורה מדויקת, המותאמת אל המבצע באופן אישי. בשיעור נלמד איך לנתח את הטקסט ונמצא את החיבור האישי לשיר.
חימום קולי
חימום הקול מאוד חשוב ואף קריטי לפני שמתחילים להשתמש במיתרי הקול. תחשבו מה יקרה, אם תלכו לחדר כושר ותתחילו ישר להרים משקולות ללא כל חימום - השרירים יכאבו והתכווצו וכך בדיוק קורה בפיתוח קול. במידה ולא נחמם את מיתרי הקול לפני שנתחיל לשיר, נוביל לקול צרוד, נפיק צליל ״חלול״ ללא בשר, ובעיקר, לא נוכל להחזיק שיר מתחילתו ועד סופו.
נשימות
נשימה היא המפתח להכל! ברגע שלומדים לנשום נכון במהלך השירה, הלחץ ממיתרי הקול יורד, מרגישים פחות מאמץ ומצליחים לשיר משפטים שלמים. לנשום נכון זה לקחת שליטה על הנשימה, אתם מחליטים מתי לנשום ואיך לחלק את האוויר נכון במהלך המשפט. אני מאמין שכל מי שמתעניין בתחום פיתוח הקול, שמע ששירה נכונה היא ״מהבטן״ . אז לא באמת שרים מהבטן, אלא נעזרים בסרעפת על מנת להגדיל את כמות האוויר הנכנס ושליטה בהוצאת האוויר בזמן שירה/דיבור .
תמיכה והפקת צליל
התמיכה היא בעצם שילוב של כיווץ ריצפת האגן(שרירים טבעתיים) וכיווץ הסרעפת בצורה מבוקרת. בשיעור נלמד להפיק את הצליל מתיבת התהודה וכן לתמוך בצליל באמצעות הסרעפת ונעילת רצפת האגן באופן מבוקר ומודע.
יציבה
כמה פעמים ראיתם זמרים מרימים את הראש למעלה, מושכים את הכתפיים חזק למעלה וכל זה על מנת לנסות ולהצליח להגיע לאותו צליל גבוה - כל אלה הם הרגלים מגונים שרק יוצרים את ההפך. היציבה שלנו היא בעצם צורת העמידה של הגוף מעל הקרקע, זווית הסנטר אל מול החזה וכן זווית הכתפיים - כל אלה יוצרים שחרור של הגוף ומתן זרימה של הצליל היישר אל תיבת התהודה.
הגשת שיר
ברגע ששרים עם טכניקה נכונה באופן טבעי, השלב הבא הוא ללמוד להגיש את הטקסט אותו אנו שרים בצורה מדויקת, המותאמת אל המבצע באופן אישי. בשיעור נלמד איך לנתח את הטקסט ונמצא את החיבור האישי לשיר.

תהליך העבודה בשיעורי פיתוח קול

שיעור ראשון:

בשיעור הראשון אני שומע אתכם שרים, מזהה את הנקודות החזקות וגם החלשות ומשקף לכם על מה צריך לשים דגש.

תחילת העבודה:

מתחילים לעבוד על נשימות, חימום קולי, הפקת צליל ויציבה.

עובדים על שיר:

בוחרים שיר עליו נעבוד בתקופה הקרובה, מנתחים את הטקסט ומוצאים את החיבור האישי של התלמיד לטקסט.
מסמנים את האתגרים בשיר על מנת שנשים דגש ונצלח אותם.

מבצעים ולומדים:

מבצעים את השיר תוך יישום הכלים הנלמדים בשיעור ותוך שימת דגש על נשימה נכונה, הפקת הצליל, יציבה, הגשת השיר ועוד….

שיעור ראשון:

בשיעור הראשון אני שומע אתכם שרים, מזהה את הנקודות החזקות וגם החלשות ומשקף לכם על מה צריך לשים דגש.

תחילת העבודה:

מתחילים לעבוד על נשימות, חימום קולי, הפקת צליל ויציבה.

עובדים על שיר:

בוחרים שיר עליו נעבוד בתקופה הקרובה, מנתחים את הטקסט ומוצאים את החיבור האישי של התלמיד לטקסט.
מסמנים את האתגרים בשיר על מנת שנשים דגש ונצלח אותם.

מבצעים ולומדים:

מבצעים את השיר תוך יישום הכלים הנלמדים בשיעור ותוך שימת דגש על נשימה נכונה, הפקת הצליל, יציבה, הגשת השיר ועוד….

FAQ

שאלות נפוצות

הקול נשבר בצלילים גבוהים בעיקר מכיוון שחסרה תמיכה וכיוונון הצליל למקום שממנו צריכים לשיר.
במהלך השיעורים אנחנו לומדים המון על דרך החשיבה בזמן שאנחנו שרים.

התדירות המומלצת היא פעם בשבוע, כך מיתרי הקול יכולים לנוח וגם החומר הנלמד בשיעור ״שוקע״ אצל התלמיד ובכך יוצרים תהליך עבודה יציב ונכון.
כמובן שלפני אודישנים, מבחני קול וכדומה ניתן להגביר את קצב השיעורים ולהתמקד בשיר הספציפי איתו אתם נבחנים.

כן! מכיוון שבנוסף להיותי מורה לפיתוח קול, אני בעל אולפן הקלטות, כך שהרווח הוא שלכם.
לאחר שמסיימים לעבוד על שיר (התקופה משתנה בין שיר לשיר ובין תלמיד לתלמיד)
אנחנו מקליטים את השיר תוך שימת דגש על הטכניקה ועל הנקודות ששמנו עליהם דגש במהלך העבודה על השיר ובכך צוברים רפרטואר שמייצג את קצב ההתפתחות של התלמיד.

זה קורה מכמה סיבות אפשריות:
1. לחץ על מיתרי הקול ושירה לא נכונה (שירה גרונית).
2. בחירת סולם לא מתאים ושחיקה של מיתרי הקול.
3. בעיה רפואית – יש לגשת לרופא אף אוזן גרון ולבדוק שאין יבלות במיתרי הקול.

הרחבת המנעד דורש מיומנות ועבודה נכונה וזהירה.
בדיוק כמו בחדר כושר, שמתחילים להרים משקולת במשקל נמוך ולאט לאט מעלים את המשקל, הדרך זהה בפיתוח קול, צריך לעבוד על הפקת הצליל ולסגל את הכלים העוזרים לנו לתמוך בצליל ולאחר מכן להעלות את הסולם כל פעם בחצי טון למעלה על מנת להרחיב את המנעד. חשוב לעשות זאת בצורה זהירה ומבוקרת בליווי צמוד עם מורה לפיתוח קול מוסמך ומיומן.

Contact Us

בואו נדבר

מעוניינים לקבוע שיעור פיתוח קול? דברו איתי בטלפון, בווטסאפ או השאירו פרטים ואחזור אליכם במהרה

*השיעורים מתקיימים בחולון